Gi bort kunnskapen din gratis
Oct 15, 2024
Det høres sikkert helt bak mål ut. Men
I dagens digitale verden er e-postlisten din en av de mest verdifulle ressursene du kan ha. Men å få folk til å melde seg på listen din er ikke alltid like enkelt.
Hvorfor?
I dag er folk mer selektive med å dele e-postadressen sin, og de trenger en god grunn for å gjøre det. Og det er her verdibytte kommer inn i bildet. Ved å tilby noe gratis som gir verdi – gjerne noe som løser en utfordring for målgruppen din – i form av en Lead Magnet (også kjent som en Freebie, Optin eller Freemium), kan du effektivt motivere flere til å melde seg på e-postlisten din.
Hvorfor må man gi bort gratis verdi for å bygge en e-postliste?
Det enkle svaret er at folk i dag er er mer forsikte enn før med å gi bort e-postadressen sin. De fleste av oss har allerede fulle innbokser (ja, gjerne flere..) som ser ut som en jungel av uåpnede salgsmailer og nyhetsbrev som vi ikke kan huske å ha meldt oss på (👀 random nettbutikk 👀). Så hvorfor skulle noen frivillig gi akkurat DEG en plass der inne? Det er der verdibyttet kommer inn. Ved å tilby noe gratis som faktisk gir dem verdi – helst noe som løser et problem eller gjør livet litt enklere – gjennom en Lead Magnet øker du sjansen for at de gir deg en plass i jungel-innboksen sin, uten å føle at de har åpnet døra til spam-land.
Innboksene blir fort fylt opp, og ingen ønsker seg irrelevante e-poster som man irriterer seg over hver gang man scroller forbi dem, eller sletter fordi du har mottatt seks andre fra samme person eller firma den siste uken. For å fange oppmerksomheten og overbevise noen om å gi akkurat deg e-postadressen deres, må du tilby noe som har høy nok verdi – uten å vente noe tilbake med det samme.
Den magiske kunsten å få folk til å gi deg e-postadressen sin (uten å bruke trylleformular)
1. Du skaper et forhold basert på tillit
Når du gir bort noe som er både gratis og nyttig, viser du at du faktisk er interessert i å hjelpe, før du begynner å krever noe tilbake. Det er med på å bygge tillit fra start. Mottakeren får en smakebit på det du tilbyr, og hvis det kunne hjelpe dem på en eller annen måte, er det større sjanse for at de stoler på deg som en pålitelig kilde når de søker hjelp på temaet i fremtiden.
2. Folk elsker gratis løsninger på sine problemer
Når du gir bort noe som umiddelbart løser et konkret problem eller gjør livet enklere for noen, vil folk være mer villige til å gi deg e-postadressen sin. Og er de fornøyde vil de være på utkikk etter flere verdifulle e-poster fra deg, i stedet for å sende dine e-poster rett til søppelkurven.
3. En Lead Magnet tiltrekker de riktige folkene
Når du tilbyr en Lead Magnet som treffer behovet til målgruppen din, tiltrekker du deg de riktige abonnentene. De som er genuint interesserte i Lead Magneten din, er mer sannsynlig til å kikke på og kanskje kjøpe det du tilbyr av produkter eller tjenester. Og dele linken til salgssiden din, med en venn. Så lag en god Lead Magnet som du er stolt av, og del i vei, så bygger du en e-postliste som er relevant og engasjert.
4. Det er en naturlig del av kundereisen
I markedsføringsverdenen snakker man ofte om kundereisen. Å gi bort gratis verdi er det første steget i denne reisen. Du får dem inn i ditt univers, og derfra kan du bygge forhold gjennom e-poster som gir enda mer verdi, før du til slutt leder dem til salg.
Så husk; å gi bort gratis verdi er ikke bare en sill gest – det er din magiske billett til å få folk til å gi deg e-postadressen sin (uten å måtte trekke frem trylleformularer).
Hva er egentlig en Lead Magnet?
En Lead Magnet er verktøyet du bruker for å gi bort gratis verdi i bytte mot e-postadressen til målgruppen din. Kjært barn har mange navn, og du har kanskje hørt den omtalt som Freebie, Optin, Freemium, verdibytte, verdimagnet, gratis ressurs eller gratisverktøy. Den kan komme i mange former, fra sjekklister og guider, til e-bøker, quiz og gratis kurs. Men målet er alltid det samme: Å gi noe av verdi som løser et problem, gir en ny innsikt eller sparer tid.
Hvorfor er Lead Magnets så viktige for å bygge en e-postliste?
La oss være ærlige: folk elsker å få ting gratis. Spesielt om det kan frigjøre tid eller komme med en god løsning på en utfordring. En god Lead Magnet gir umiddelbar verdi til mottakeren. Tenk deg en sjekkliste, en gratis e-bok eller et kurs som hjelper dem med å løse et problem eller nå et mål raskere. Da er det en enklere beslutning å finne ut av om de skal gi deg e-postadressen sin.
Tenk på den siste Lead Magneten du lastet ned. Hva var det? For meg var det GDPR-sjekkliste, som er helt gull verdt når man driver en digital business. Den var ikke lang, kun en A4-side. Men alt jeg trengte for å føle meg sikker, var der. Og jeg gir lett bort e-postadressen min mot trygghet.
Visste du at nettsteder som bruker Lead Magnets øker konverteringene sine med 300 %?
Når noen har mottatt Lead Magneten din og begynt å tatt den i bruk, har du allerede begynt å bygge et forhold basert på verdi. De blir mer åpne for å høre fra deg igjen senere. Tenk på det som å tilby dem en smakebit på produktene eller tjenestene dine, og hvis de liker det er det større sjanse for at de vil ha mer.
Så for å oppsummere; Lead Magnets skaper verdi fra dag én, øker sjansen for at folk gir deg e-postadressen sin, og hjelper deg med å bygge sterke relasjoner. Det er en vinn-vinn for alle parter.
Eksempler på suksessfulle Lead Magnets
For å inspirere deg til å starte å bygge eller skalere e-postlisten din allerede nå, har jeg samlet noen effektive Lead Magnets som kan hjelpe deg med å trekke de riktige abonnentene til deg, uansett hva du ønsker til tilby.
- Sjekklister. En enkel og rask måte å gi verdi på. Eksempel: "Sjekkliste for å komme i gang med [ditt tema, f.eks. business, hage, livsstil etc.]-coaching" gir folk konkrete trinn å følge for å komme i gang.
- Gratis kurs. Et minikurs som gir verdifull informasjon over en kort periode, for eksempel "Hvordan sette opp din coaching-praksis på 5 dager". Dette er strukturert og kunden får et konkret resultat når hen har fullført.
- Quizzer. Quizzer er veldig populære, spesielt fordi folk alltid ønsker å finne ut mer om seg selv. En quiz som "Hvilken type coach er du?" kan hjelpe potensielle kunder med å forstå sine styrker og hvilke områder de bør fokusere på i sin coaching-reise.
- Ressursguider. En omfattende guide som dekker et spesifikt tema, for eksempel "Den ultimate guiden til å bygge ditt kundeliste". Dette kan gi verdifulle innsikter og ressurser.
- Webinar. Et live eller forhåndsinnspilt webinar hvor du dykker dypt inn i emnet, som "Hvordan tiltrekke dine første coaching-kunder", gir verdifulle tips og råd. Her får de som deltar på webinaret mulighet til å bli ekstra godt kjent med deg og din energi, og det skaper raskere bånd og tilknytning.
Hvis du er interessert i å lære mer om hvordan du lager en Lead Magnet, last ned denne gratis guiden:
7 smarte steg for å bygge en god Lead Magnet som konverterer.
Hvordan bruke Lead Magnets til å bygge e-postlisten din?
Promoter på sosiale medier. Del Lead Magneten din i sosiale medier, ved å linke til landingssiden hvor de legger igjen e-postadressen sin før de kan laste den ned eller motta den på e-post.
Bruk pop-ups. En pop-up på nettsiden din hvor de besøkende får et varsel om å laste ned en gratis ressurs, kan være nyttig. Men vær påpasselig å bruk pop-ups riktig.
Inkluder i blogginnlegg. Når du skriver blogginnlegg (som dette), kan du alltid inkludere relevante Lead Magnets.
Del i e-postene dine. Send Lead Magneten til eksisterende abonnenter for å gi dem ekstra verdi og oppfordre dem til å dele videre.
Å gi verdi er nøkkelen til å åpne dørene for at folk skal bli en del av e-postlisten din. Det handler om å gi dem et glimt av din ekspertise og hva du kan tilby. Hvis du er klar til å ta det første steget mot å tiltrekke nye abonnenter, ta gjerne en titt på min gratis guide for å lage en verdifull ressurs.
Husk, det handler om å tørre å gi verdi og være nybegynner. Du trenger ikke å ha alt perfekt fra start; alt kan tilpasses underveis. Så kom i gang – folk venter på å oppdage hva du har å tilby, og hver gang du deler verdi, er du et steg nærmere suksess!
Hold deg oppdatert på nyheter og trender.
Meld deg på nyhetsbrevet og få de siste oppdateringer rett i innboksen din.
Vi hater spam og kommer ALDRI til å selge dine opplysninger.